John és Yoko

katt a képre!
Hiába, ők máig hatnak,Leginkább Lennon, persze.

Fiúk a szomszédból - londoni életkép

Kutyás brácsik egymást között diskurálnak.

Kémények egy rakáson

Szeretem az angol kéményeket.

Ha már hid, legyen a Szabadság!

Jó kis ujj-lefagyós hideg volt 2010 januárjában, de csak megcsináltam a fotót egy béna, 18-55 kit obival. Én szeretem ez a képet.

Egy kis bokeh játék

Szabadság híd, 2010 június, ekkor még kis pulikutyánk pöttöm volt, elaludt a hídon olyan fáradt volt az első nagy séta után. Akkor csináltam ezt a fotót az öreg d70s-el, meg az 50mm 1.8 objektívvel, teljesen nyitott rekesszel.
katt a képre!

Nikon és Serin


Próbálgattam ma is az új szerzeményt, a nikon 35mm 1.8G objektívet, itt most a szoba volt a helyszín. Az alsó képen a Kiev 19 fényképezőgép alap objektívje, a Helios 81h, 2/50mm objektív van.

Nikon 35mm 1.8G

Nikon 35mm 1.8G teszt 2.


A kis nikon "lentse" jól látható kromatikus abberációt-ot, avagy: színhibát mutat tág rekeszen, de a fenét sem érdekli, mert ps-ben el lehet tüntetni, másrészt ritkán fordul ez elő, valljuk be. Azonban, aki még nem használt kis kompakt gépeket, az nem tudja, azok micsoda borzalmas CA-ot tudnak prdukálni, ahhoz képest ez elenyésző. Némi rekeszelés után már el is tűnik, a lent látható második képnél, f2.8-on már el is tűnt a lila köd... 



Nikon 35mm 1.8G objektív teszt (frissítve)










Katt a képre!

Nem gondoltam volna pár hónappal ezelőtt, mikor elindult ez az oldal, hogy itt én tesztet írok egy objektívről, hiszen ez a blog másról szól, de így alakult.
Akkor csapjunk is bele!
Az előzmény: tavaly ősszel vettem egy nagyon szép állapotú Nikon d200-at, alig 11 ezer expóval, leváltva az öreg Nikon d70s-t, ami évekig hűségesen szolgált, s ami az első digitális gépem is volt egyben. Ám pénz épp nem volt jó objektívre, így egy orosz, Helios 50mm-es, f2 objektívvel használgattam, ami a Kiev 19-es, orosz, tükör reflexes masina alap objektívje volt, nikon bajonettel.
Remek kis "lentse" ez az orosz üveg, filmes gépen, a 6 megás d70s-en még egész jó, de a D200, 10 megapixeljéhez már kevés, még lerekeszelve is lágy. Sokáig agyaltam, mi legyen, nem akartam költeni drága objektívre, lévén, már egy jó ideje full frame-es gépen(teljes kép kockás érzékelős gépen -mennyivel szebb ez magyarul...) agyalok, ábrándozok, elmélkedem, vágyakozom, álmodozom stb. Így eltelt jó három negyed év, mire rászántam magam, csak kell erre a D200-ra valami rendes üveg, ha már a D700-at még mindig nem sikerült megvenni. Ám ez az év tartogat még  meglepetéseket a nikon háza táján,  várható két új gép bejelentése, a D400/D600 páros érkezik állítólag, így úgy voltam vele, nem kapkodom el a gép vásárlást, nem sürget engem se török, se tatár. Ebből lett az, hogy a D200 kapott egy vadonat új "lentsét" még pedig a dx formátum alap objektívjét, a 35mm 1.8G objektívet.
Zoomot nem igazán akartam venni, számomra a nagy fényerő, és természetesen a fix objektív adta remek kép minőség sokkal fontosabb, mint a zoom által nyújtott kényelem. Fix gyújtótávolságú objektíveken "nevelkedett" szemem pedig szereti az 50-es objektív látószögét. Kedden megvettem, haza hoztam, és már az első képek után tudtam: jól döntöttem. Építési minősége olyan, amilyennek lenni kell, fém bajonettet kapott, az auto fókusz megfelelően gyors és csendes, kicsinyke, könnyű, fényerős objektív a 35-ös. A nikon, magához képest kitett, ehhez az olcsó üveghez meglepő módon napellenzőt és puha tokot is mellékelt a dobozban. A napellenzőre szükség is van, mert míg a régi 50mm, 1.8D-nél a front lencse az objektív tubus mélyén csücsül - így nem éri semmi zavaró fényhatás, ami lágyítanáa rajzot - addig itt semmi nem véd a kéretlen fényhatásoktól. Persze, az örömben van némi üröm is, mert nem hibátlan az objektív: a CA kissé magasabb, mint elvárná az ember, és van hordó torzítás is, amit labor teszten már magasnak írnak, azonban, a valós életben ez nem zavaró.
Ma, munkából haza érve, állványra tettem a gépet, és gyorsan készítettem egy egyszerű tesztet az udvaron álló bicikliről.Az élesség a kerékpár homlokcsövén látható szövegen volt. A teszt lényege csupán annyi volt, hogy hogyan "kárcol" az objektív különböző rekesz értékeken.
-f2.0 - teljesen nyitott rekesznél kissé lágy (de mit várunk, ez fizika) minden optika lágy ilyenkor, ám azt mondom, abszolút használható. A nikon filmes alapja, az 50mm 1.8D, ami szintén van nekem, már 6 megapixelen is őrült lágy, nem sok mindenre jó, f2.8-nál kezd csak észhez térni. Addig a kis 35-ös szépen rajzol, persze, kromatikus elszíneződéssel párosulva. Jól látható azonban a képalkotáson, hogy ez az objektív szenzorhoz lett fejlesztve, optimalizálva.
f2.8 - rögtön észhez kap az objektív, képminősége számomra már abszolút elfogadható, a CA el is tűnik, (néha nem) látványosan élesebb, a kontrasz is javul. Ne felejtsük el, a legtöbb fix és prime zoom rekesz értéke itt indul!
f4 - itt nem látszik túl nagy különbség f2.8-hoz képest, de érzékelhető az élesség és a kontraszt enyhe javulása, tulajdonképpen a legtöbb témához már elég ez az élesség, - itt még látható a háttérelmosás hatása.
f5.6 - ezen az értéken már közel, szinte optimálisan dolgozik az objektív, képminőségre semmiképp sem lehet panasz. /csak megjegyzem, a canon fd, AE1p filmes gépem 50-es alap objektívje itt rajzol a legszebben.../
f8 - itt mutatja meg igazán oroszlán körmeit e pöttöm ojjektív, a képminőség hibátlan, ezt tudom csak mondani. F11-en is csináltam próbát, de ott már fellépett egy nagyon enyhe lágyulás, habár, ez  szinte alig észlelhető   Azt nem árt tudni, hogy a legtöbb objektív f5.6-11 közötti értéken hozza a legoptimálisabb képminőséget. Már a filmes gépek idejében is így volt, ez a szenzorra tervezett lencséknél picit másképp van, a kis nikon f11-től már lágyul, F22- nél meg jól látható a szűk rekesz okozta kép lágyulás..
A fotók borult időben, esti órákban, elég kevés fényben készültek, iso 400 értéken, állvány és önkioldó használata mellett. Semmiféle korrekció nem történt a képeken, csupán leméreteztem őket a könnyebb feltöltés érdekében, ám félő, nem lesznek igazán láthatóak a kicsiny, minőségbeli különbségek...Remélem, a szöveg majd segít ebben!
Végezetül annyit mondanék csak, hogy finom kis "lentsét" hozott össze a nikon, ami nyitott rekeszen is használható, lerekeszelve meg kitűnően rajzol. Ez egy nagyon jól használható üveg, nem is gondolnák sokan, akik zoomon nevelkedtek, hogy mennyire sok mindent le lehet vele fotózni, képminősége meg hát...űberfasza, no! A belépő szintű dslr tulajoknak nagyon ajánlom, hogy ugyan hajitsák már le egyszer a géphez kapott 18-55mm, 3.5-5.6 kit obit, és egy próba erejéig tekerjék fel a 35-öst, majd lőjjenek pár képet, de óvatosan vele, mert leül az ember a képminőségbeli különbség láttán, aztán majd nem akarnak mást rátenni, avagy: könnyen rágyógyul a gépre...Igen, kérem, ha a nagy fényerő, és a képminőség fontos, nincs jobb választás ennél ár/érték/tudás arányában, úgy gondolom.
És majd nem kell félni, ha A4-es fotót, vagy akár 30x40-es képet akarunk a falra akasztani. Mert ez az objektív gond nélkül hozza azt a képminőséget, ami ekkora méretű fotóhoz kell, igaz, ott már nem árt a gondos záridő-rekesz választás, esetleg állvány használat statikus témákhoz, na és persze megfelelő kép feldolgozás ps-ben. Mindenképpen ajánlom, hogy aki szert tesz egy ilyen kis nikonra, és már kitapasztalta az objektívet, nagyíttasson min. A/4-es méretű fotót, mert akárhogy is van, én azt vallom: a fénykép, papír képen él igazán...Köszönjük, Nikon!


Ez a teszt nem pixel kukkereknek, hanem azoknak íródott, akik kíváncsiak, mit tud valójában ez az objektív. A tesz, természetesen nem tökéletes, nem teljes, hiszen még friss a kapcsolat, de a teljesség igényével íródott, olyantól, aki 4 évig használt egy nikon 50mm 1.8D objektívet, és elmondhatja, ez az új objektív néhány árnyalattal jobb az öreg elődtől. Habár meg kell jegyezni, remek darab az is, ám az új, digiálisra tervezett G objektívek jobban teljesítenek digitális szenzoron, ez az igazság. Hamarosan nagyítást is csináltatok, legalább A/4 méretben, hadd mutassa meg magát papíron is a kis nikon 35mm, 1.8G.

Mick Jagger és a Polaroid Land Camera

Nem mai fénykép, az biztos, 60-as évek legvége, 70-es évek eleje.

A Zámori utca

Canon T70, Ilford fp4

A letakart bicikli esete

Éppen 2010. május elseje volt, és én fotózni indultam, táskámban a kis Canon T70, 28-as, 50-es, 135-ös obikkal. Remek idő, remek fotó lehetőségek - gondoltam. Így is lett volna, találtam épp ezt a bicajt a parlament egyik kapuja mellett, ami az őrbódé mögött volt. Na, gondoltam, be nem mehetek, a katona nagyon nézett, hogy befelé fotózok, de nem szólt. feltekertem a 135-öst, és csináltam 3 képet. Ennyire tudtam csak közel menni, de sajnos a témát nem tudtam jól megfotózni, körbejárni. Kár, mert jó kép lehetett volna belőle, így meg lett egy átlagos, hm. Pedig az ilford fp4 film, és az id11 hívó nagyon szépen együtt működtek a jó fotó érdekében.
Canon T70, Ilford fp4, ID-11 hívó

Városligeti Műjégpálya, Budapest

Felújitás alatt a Városligeti műjégpálya.
Nikon f80

Egy kis absztrakt-féle


Canon T70, Macophot up64c film

Girbe-Gurba

Yashica 635, Foma 100

Ki mondaná meg?

Hogy ez a kép, egy 5 ezer forintos, Lubitel 166b típusú, orosz fényképezőgéppel készült? Ugye, senki, te sem, én sem. Ezzel a puritán géppel is lehet komoly minőségű képeket készíteni, csak tudni kell a módját. Az objektívje lerekeszelve meglepően éles, nem lehetne megmondani, ezzel, vagy egy komolyabb masinával készült a kép. Ha jó minőségű filmet használunk, jól exponálunk, megfelelően hívjuk elő a filmet, akkor ilyen képekkel hálálja meg a törődést a Lubitel. Én azért itt a hosszú záridő miatt állványra tettem a gépet, lerekeszeltem f16-ra, ahhoz kijött egy 1/25-ös záridő, önkioldó, és katt!
Sajnos ez a kis kép nem adja vissza a fotó eredeti élességét, brillianciáját.
Lubitel 166b, ilford hp5

Tükröződik

Ami tükröződik, aminek árnyéka van, én azt szeretem, Igy történt 2004-ben is, amikor egy szép tubán fedeztem fel József Attila, szegedi szobrának a tükröződését, amit rögtön le kellett képelnem,- erre mondják: a téma adja magát...papírképről szkennelve.
Lubitel 166b, Forte 100 roll film, Forte hívó

Grand Café, Szeged

Egy tökéletesen girbe-gurba, ferde kép, dől is, rendesen, egyszóval: tökéletlen. De nem baj, én szeretem. Egyszer talán megismétlem, rendesen. Valamikor 2004 tájékán követtem el a fotót, forte 100 filmre.
Canon eos 300, Forte 100 film

Szegedi torzítások


Egy kis torzítás Szegedről, 2005 nyarán.
Canon eos 300, Forte 100

Esti, szegedi fotók

Pontosabban: Tisza parti fotók Szegedről és Kalapos Mihályról.
Szeged, 2010, május, haverok, gitár, bor, cigaretta füst, meleg, Tisza-szag, hajnal, orgona illat, nikon f80, kodak tmax100, állvány, meg ilyenek. Jó volt, nagyon jó éjszaka volt...
Nikon f80, Kodak tmax100

Lánchíd és a Shen Hao Hzx IIa

2008. őszén készült a fotó, egy Shen Hao hzx IIa, 4x5 inches, síkfilmes géppel, Adox chs 100 filmre, 150mm-es alap schneider objektívvel, 22-es rekesz, kb. 10 mp-es záridővel.
Shen Hao HZX IIa, Adox CHS 100, Paterson Aculux3 hívó

Esti, budapesti képek



Zenza Bronica Etrsi, ilford fp4, ilford delta400

Ablakok, ajtók, gerendák


Felső kép: Zenza Bronica etrsi, Ilford pan F50 - kodak xtol hívó - 2010
Alsó kép: Lubitel 166B, Ilford hp5 - Ilford Id11 hívó - 2008
Helyszín: Budapest, népliget

London, 2005. Májusa

Első londoni utam alkalmával készült fotó, 2005-ből. Eleve 400-as, ilford filmet vittem, gondolván, kell az majd, úgy sincs sok fény itt, hát nem volt igazam, gyönyörű napos idő volt. Ennek köszönhető ez a jó kis fotó. A canon eos 300, az ilford pan400, és a polár szűrő egész jó kis trió volt, az 1 tekercsnyi film meg pont elég volt a város hangulatát elkapni. (látod a bal sarokban a kutya mit csinál?)2005. május, London
Canon eos300, Ilford pan400

Jóféle kirakat londonban..

Zenza Bronica Etrsi, ilford fp4

Szárnyas, imádkozó angyal

Egy másik kedvenc kép, amit le is nagyítottam rc papírra, azért ott még jobban mutat. Szintén 150mm-es zenzanon objektívvel készült, kézből. Id11-ben hívtam.
Zenza Bronica Etrsi, ilford fp4

Egy londoni temető

Egy másik csendes fotó, 2008-ból, egy borongós márciusi napról, amikor Mihályunk megint egy londoni temetőben bolyongott egész nap, és csak fotózott, fotózott a jó öreg zenza bronicával. Itt éppen a 150mm objektív volt fent, ami szépen össze nyomta a dülöngélő kereszteket. Ilford id11ben hívtam a filmet.
Zenza Bronica Etrsi, Ilford fp4

Adj már csendességet!

Csendes fotó 2008-ból. Semmi extra, csak fák, víz, tükröződés, de szeretem. Nagyon szép tónusai lettek az ilford fp4 filmnek, amit Ilford ID-11 hívóban hívtam.
Zenza Bronica Etrsi, Ilford fp4

Tudom, mi hiányzott...

A napokban valami hiányérzet volt bennem, mikor a blogot néztem, és rájöttem: már olyan rég volt itt fekete-fehér fotó, igen, filmes ff. fotó, nem digitális.
Canon T70, Ilford pan100

Taxi Driver

Micsoda film, micsoda színészi alakítás- és micsoda nagyszerű film plakát.

Mademoiselle Lufi

Egy igazi francia mádmázell, de mégis vérbeli magyar puli, aki szereti a csajos cuccokat.