Nikon 35mm 1.8G objektív teszt (frissítve)










Katt a képre!

Nem gondoltam volna pár hónappal ezelőtt, mikor elindult ez az oldal, hogy itt én tesztet írok egy objektívről, hiszen ez a blog másról szól, de így alakult.
Akkor csapjunk is bele!
Az előzmény: tavaly ősszel vettem egy nagyon szép állapotú Nikon d200-at, alig 11 ezer expóval, leváltva az öreg Nikon d70s-t, ami évekig hűségesen szolgált, s ami az első digitális gépem is volt egyben. Ám pénz épp nem volt jó objektívre, így egy orosz, Helios 50mm-es, f2 objektívvel használgattam, ami a Kiev 19-es, orosz, tükör reflexes masina alap objektívje volt, nikon bajonettel.
Remek kis "lentse" ez az orosz üveg, filmes gépen, a 6 megás d70s-en még egész jó, de a D200, 10 megapixeljéhez már kevés, még lerekeszelve is lágy. Sokáig agyaltam, mi legyen, nem akartam költeni drága objektívre, lévén, már egy jó ideje full frame-es gépen(teljes kép kockás érzékelős gépen -mennyivel szebb ez magyarul...) agyalok, ábrándozok, elmélkedem, vágyakozom, álmodozom stb. Így eltelt jó három negyed év, mire rászántam magam, csak kell erre a D200-ra valami rendes üveg, ha már a D700-at még mindig nem sikerült megvenni. Ám ez az év tartogat még  meglepetéseket a nikon háza táján,  várható két új gép bejelentése, a D400/D600 páros érkezik állítólag, így úgy voltam vele, nem kapkodom el a gép vásárlást, nem sürget engem se török, se tatár. Ebből lett az, hogy a D200 kapott egy vadonat új "lentsét" még pedig a dx formátum alap objektívjét, a 35mm 1.8G objektívet.
Zoomot nem igazán akartam venni, számomra a nagy fényerő, és természetesen a fix objektív adta remek kép minőség sokkal fontosabb, mint a zoom által nyújtott kényelem. Fix gyújtótávolságú objektíveken "nevelkedett" szemem pedig szereti az 50-es objektív látószögét. Kedden megvettem, haza hoztam, és már az első képek után tudtam: jól döntöttem. Építési minősége olyan, amilyennek lenni kell, fém bajonettet kapott, az auto fókusz megfelelően gyors és csendes, kicsinyke, könnyű, fényerős objektív a 35-ös. A nikon, magához képest kitett, ehhez az olcsó üveghez meglepő módon napellenzőt és puha tokot is mellékelt a dobozban. A napellenzőre szükség is van, mert míg a régi 50mm, 1.8D-nél a front lencse az objektív tubus mélyén csücsül - így nem éri semmi zavaró fényhatás, ami lágyítanáa rajzot - addig itt semmi nem véd a kéretlen fényhatásoktól. Persze, az örömben van némi üröm is, mert nem hibátlan az objektív: a CA kissé magasabb, mint elvárná az ember, és van hordó torzítás is, amit labor teszten már magasnak írnak, azonban, a valós életben ez nem zavaró.
Ma, munkából haza érve, állványra tettem a gépet, és gyorsan készítettem egy egyszerű tesztet az udvaron álló bicikliről.Az élesség a kerékpár homlokcsövén látható szövegen volt. A teszt lényege csupán annyi volt, hogy hogyan "kárcol" az objektív különböző rekesz értékeken.
-f2.0 - teljesen nyitott rekesznél kissé lágy (de mit várunk, ez fizika) minden optika lágy ilyenkor, ám azt mondom, abszolút használható. A nikon filmes alapja, az 50mm 1.8D, ami szintén van nekem, már 6 megapixelen is őrült lágy, nem sok mindenre jó, f2.8-nál kezd csak észhez térni. Addig a kis 35-ös szépen rajzol, persze, kromatikus elszíneződéssel párosulva. Jól látható azonban a képalkotáson, hogy ez az objektív szenzorhoz lett fejlesztve, optimalizálva.
f2.8 - rögtön észhez kap az objektív, képminősége számomra már abszolút elfogadható, a CA el is tűnik, (néha nem) látványosan élesebb, a kontrasz is javul. Ne felejtsük el, a legtöbb fix és prime zoom rekesz értéke itt indul!
f4 - itt nem látszik túl nagy különbség f2.8-hoz képest, de érzékelhető az élesség és a kontraszt enyhe javulása, tulajdonképpen a legtöbb témához már elég ez az élesség, - itt még látható a háttérelmosás hatása.
f5.6 - ezen az értéken már közel, szinte optimálisan dolgozik az objektív, képminőségre semmiképp sem lehet panasz. /csak megjegyzem, a canon fd, AE1p filmes gépem 50-es alap objektívje itt rajzol a legszebben.../
f8 - itt mutatja meg igazán oroszlán körmeit e pöttöm ojjektív, a képminőség hibátlan, ezt tudom csak mondani. F11-en is csináltam próbát, de ott már fellépett egy nagyon enyhe lágyulás, habár, ez  szinte alig észlelhető   Azt nem árt tudni, hogy a legtöbb objektív f5.6-11 közötti értéken hozza a legoptimálisabb képminőséget. Már a filmes gépek idejében is így volt, ez a szenzorra tervezett lencséknél picit másképp van, a kis nikon f11-től már lágyul, F22- nél meg jól látható a szűk rekesz okozta kép lágyulás..
A fotók borult időben, esti órákban, elég kevés fényben készültek, iso 400 értéken, állvány és önkioldó használata mellett. Semmiféle korrekció nem történt a képeken, csupán leméreteztem őket a könnyebb feltöltés érdekében, ám félő, nem lesznek igazán láthatóak a kicsiny, minőségbeli különbségek...Remélem, a szöveg majd segít ebben!
Végezetül annyit mondanék csak, hogy finom kis "lentsét" hozott össze a nikon, ami nyitott rekeszen is használható, lerekeszelve meg kitűnően rajzol. Ez egy nagyon jól használható üveg, nem is gondolnák sokan, akik zoomon nevelkedtek, hogy mennyire sok mindent le lehet vele fotózni, képminősége meg hát...űberfasza, no! A belépő szintű dslr tulajoknak nagyon ajánlom, hogy ugyan hajitsák már le egyszer a géphez kapott 18-55mm, 3.5-5.6 kit obit, és egy próba erejéig tekerjék fel a 35-öst, majd lőjjenek pár képet, de óvatosan vele, mert leül az ember a képminőségbeli különbség láttán, aztán majd nem akarnak mást rátenni, avagy: könnyen rágyógyul a gépre...Igen, kérem, ha a nagy fényerő, és a képminőség fontos, nincs jobb választás ennél ár/érték/tudás arányában, úgy gondolom.
És majd nem kell félni, ha A4-es fotót, vagy akár 30x40-es képet akarunk a falra akasztani. Mert ez az objektív gond nélkül hozza azt a képminőséget, ami ekkora méretű fotóhoz kell, igaz, ott már nem árt a gondos záridő-rekesz választás, esetleg állvány használat statikus témákhoz, na és persze megfelelő kép feldolgozás ps-ben. Mindenképpen ajánlom, hogy aki szert tesz egy ilyen kis nikonra, és már kitapasztalta az objektívet, nagyíttasson min. A/4-es méretű fotót, mert akárhogy is van, én azt vallom: a fénykép, papír képen él igazán...Köszönjük, Nikon!


Ez a teszt nem pixel kukkereknek, hanem azoknak íródott, akik kíváncsiak, mit tud valójában ez az objektív. A tesz, természetesen nem tökéletes, nem teljes, hiszen még friss a kapcsolat, de a teljesség igényével íródott, olyantól, aki 4 évig használt egy nikon 50mm 1.8D objektívet, és elmondhatja, ez az új objektív néhány árnyalattal jobb az öreg elődtől. Habár meg kell jegyezni, remek darab az is, ám az új, digiálisra tervezett G objektívek jobban teljesítenek digitális szenzoron, ez az igazság. Hamarosan nagyítást is csináltatok, legalább A/4 méretben, hadd mutassa meg magát papíron is a kis nikon 35mm, 1.8G.

9 megjegyzés:

  1. Írj többet, meg tesztelj,érthetően világosan írsz. A képek jó segédanyagok voltak.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi!
      hát, mit is mondjak, ahhoz képest, hogy nagyon fáradtan írtam, majf éjfélig, magam is meglepődtem, hogy egész jól ment. Vannak benne apró hibák, ismétlések,helyenként pontatlan fogalmazás,de ez egy blog,meg első teszt írás. mást nem igen tudok tesztelni, nincs mit,pedig lenne kedvem hozzá. azt hiszem, az orosz heliost holnap vallatóra fogom, mit tud.

      Törlés
  2. Kész profi modell lett a Serin bicikli...:)

    VálaszTörlés
  3. szia!
    csak most találtam rá a tesztedre,ami végre megerősítette bennem hogy ilyen obit kell vennem a 18-105 mellé!
    azt mondják hogy a 35 enyhén nagylátó mivoltából fakadóan torzít,és kicsit látszik,DE!
    megfigyeltem a fotóimat(és más fotóit is)hogy amik 50-85- mmen készülnek,azok kicsit unalmas,lapos képek,még a 35mm en készült képek izgalmasabbak,valahogy jobban megragad rajtuk a szemem,mindegy hogy portrét,vagy mást nézek,én ezt érzem hogy túl laposak a fotók normál vagy tele képe gyújtótáv esetén.

    VálaszTörlés
  4. Tisztelt Kalapos Ur.
    A napokban vasaroltam egy 35mm f/1.8G obit, igy egyertelmuen orvendek hogy raleltem a tesztre, nagyon korrekt modon van szerkesztve!
    Rengeteget turazom 2000m folott, igy leginkabb erre a celra vasaroltam az obit az 55-200 melle. Tegnap probaltam ki elesben, a kepminoseg teljesen elragadott, ugyanakkor nehezkesen tudom alkalmazni mivel eddig csak zoom obival fotoztam, fixel soha igy nagyon szokatlan. Urban kategoriaban rengeteget kell vele mozogni elore-hatra, igaz ott a crop lehetosege is. Tegnap egy szuk szorosban fotoztam egy elterelt folyo medreben ahol nem volt sok terem igy kevesbe tudtam hasznalni az obit ami nagyon zavart, ugyanakkor felek hogy a hegygerincen valo fotozashoz sok lesz a 35mm es nem fogja teljesen atfogni a tajat. Ezzel kapcsolatosan ha lenne egy-ket javaslatod, alternativad szivesen fogadnam.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. szia!

      Van egy fotós mondás, miszerint az adott témához választjuk az objektívet.
      Olyan nincs, hogy egy objektív mindenre jó.
      Na, hát a kis 35mm-es obi leginkább remek képminőségével, nagy fényerejével és kis súlyával tűnik ki. De mivel ez egy fix objektív, nem mindenre jó. Az objektíveket mindig a fotózandó témáinkhoz választjuk.
      Pl. egy természet fotósnak nem kell nagylátószög, ahogy a portré fotósnak sem 400mm-es optika.
      Ez a 35-ös nikon bizony lábmunkát igényel, de hidd el, ez csak javára szolgál a fotónak. A zoom objektív legtöbb esetben ellustítja kényelmessé teszi az embert. Odébb, hátrébb lépni pár lépéssel, és már teljesen más szögből látjuk a képet - több, mint egy helyben állva zoomolgatni.
      Írod, túrázáshoz vetted - sajnos ez nem a legjobb választás volt, hiszen croppos vázon használva kaptál egy 50mm-es objektívet. Neked egy 16-18mm közötti objektív kellene, amivel tényleg nagylátószöget kapsz.

      Törlés
  5. 2016-van találtam a tesztre. Jól jött, mert a 18/55, 55/200 kitek mellé kerestem egy fényerős alapobjektívet. Sigma 30/1.4 volt a jelölt, de tesztek, felhasználók gyalázták a fókuszálását. Ken Rockwell blogján javasolta a Nikon 35/1.8-az. Igaz ez 52,5-nek felel meg,kicsit "teléz már", olyan mint a 60-as években az Zenit volt a Helios 52/2 objektívjével a többi 50-.es között. Jó választás lesz!

    VálaszTörlés
  6. 2016-van találtam a tesztre. Jól jött, mert a 18/55, 55/200 kitek mellé kerestem egy fényerős alapobjektívet. Sigma 30/1.4 volt a jelölt, de tesztek, felhasználók gyalázták a fókuszálását. Ken Rockwell blogján javasolta a Nikon 35/1.8-az. Igaz ez 52,5-nek felel meg,kicsit "teléz már", olyan mint a 60-as években az Zenit volt a Helios 52/2 objektívjével a többi 50-.es között. Jó választás lesz!

    VálaszTörlés
  7. Bátran vedd meg, nem fogsz benne csalódni. Általános használatra ez egy tökéletes objektív.Én évekig egy 50mm, 1.8d lencsével fotóztam D70s vázon, nem volt mindenre jó, de a legjobb képeim ezzel a kombóval készültek.

    VálaszTörlés